Kapcsolat
Web oldalak
Web oldalak
OMV Websites
OMV www.omv.com/en Ausztria www.omv.at/de-at Bulgária www.omv.bg/bg-bg Csehország www.omv.cz/cs-cz Németország www.omv.de/de-de Új Zéland www.omv.nz/en-nz Norvégia www.omv.no/no-no Románia www.omv.ro/ro-ro Szerbia www.omv.co.rs/sr-rs Szlovénia www.omv.si/sl-si Szlovákia www.omv.sk/sk-sk Tunézia www.omv.tn/ar-tn Törökország www.omv.com.tr United Arab Emirates www.omv.ae/en-ae
OMV Gas Websites
OMV Gas www.omv-gas.com/de
Bezár

Gyakori kérdések

Az aszfalt a bitumen és ásványi adalékanyagok keveréke, melyet elsősorban útépítéshez használnak. Az alkalmazási területtől függően az aszfalt 5-10% bitument tartalmaz. Az aszfalt tulajdonságainak optimalizálása érdekében finom kődarabokat, töltőanyagokat, illetve rostokat lehet hozzákeverni. A bitumen és az ásványi adalékanyagok természetes keverékét természetes aszfaltnak nevezik. Mi a különbség a bitumen és kátrány között?

A kátrányok olyan maradványanyagok, amelyek természetes termékek (pl. barnaszén, kemény szén vagy fa) hőkezelése során keletkeznek. 1000°C fok feletti hőmérsékletnél azonban karcinogén összetevők keletkeznek a bomlás során.

A bitument azonban nyersolajokból nyerik, általában vákuumos vagy nagyvákuumos lepárlással. Ezen folyamatok során a hőmérséklet alig mozdul 400°C fok fölé. A bitumen kémiai összetevői így változatlanok, tehát természetes eredetűek maradnak a termelési folyamat során. Európában sokáig csak a bitument engedélyezték útépítéshez, mivel a kátránnyal ellentétben teljesen biztonságos a környezet szempontjából.

A legáltalánosabban alkalmazott bitumenek a lepárlással készülnek. Nyersolaj vákuumos lepárlásával gyártják őket, mintegy 15 tonna nyomásnál és 370°C-on. Ha ennél alacsonyabb nyomást használnak, azt nagyvákuumos bitumennek nevezzük. A nagyon kemény bitumen fajtákat a levegőből nyert oxigénnel történő oxidáció során készítik, megnövelt hőmérséklet mellett. Az ülepített bitumen fontossága, amelyet oldószer segítségével vonnak ki, mára csökkent.

A polimer modifikált bitumenek olyan kötőanyagok, amelyekhez műanyagot adalékoltak. Ez jelentős mértékben javítja a bitumen tulajdonságait. A polimer modifikált bitumeneket kifejezetten erős forgalmú utak építéséhez fejlesztették ki, és jelentőségük egyre nő.

Nem. A bitumengyártáshoz használható nyersolajoknak nagyon sajátos tulajdonságokkal kell rendelkezniük: megfelelő mennyiségű vákuummaradvány, átlagos aszfaltén szint, alacsony makroparaffin arány, illetve az aszfaltének és maltének kiegyensúlyozott aránya a vákuummaradványban. Az OMV schwechati finomítójában kizárólag nafténes alapú nyersolajokat használunk a bitumen gyártásához. Ezek a Közel-Keletről származnak.

A bitumenek hőre lágyuló anyagkeverékek, amelyeket az ásványi adalékanyagokhoz való kötődés jellemez. Tömörségük függvényében különböző fajtákat különböztetünk meg - a tömörséget penetrációval, illetve a gyűrűs és golyós módszer szerinti lágyuláspont alapján történik. A keményebb bitumenek alacsony penetrációs értéket mutatnak és magasabb a lágyuláspontjuk - a lágyabb kötőanyagokra ennek az ellenkezője igaz.
Ezen kívül egyéb fontos jellemzőjük az öregedési tulajdonság (elsősorban RTFOT által), valamint az oldhatóságuk (pl. toluolban). A reológiai tulajdonságok, amelyek az áramlási jellemzőket írják le, szintén egyre nagyobb jelentőséggel bírnak.

Ausztriában a bitumenek 85%-át útépítéshez használják fel. Fontos különbség van a szabvány alkalmazások szerinti ÖNORM EN 12591 útépítési bitumenek, például aszfaltbeton, illetve a speciális tulajdonságokkal rendelkező aszfaltokhoz használt ÖNORM EN 14023 emulziók és elasztomer-módosított bitumen között. A többi gyártott bitument ipari célokra használják fel, ahol a kátránypapír és tömítőlemezek gyártása különösen nagy arányt tesz ki. Ipari bitumeneket használnak szigetelő festékekhez vagy fugázó anyagokhoz.

A bitumen tárolási és feldolgozási hőmérséklete nagymértékben függ a gyártási eljárástól és a penetrációs értéktől vagy a lágyulásponttól. Általánosságban, a bitument soha nem szabad felhevíteni 200°C fok fölé, mert - elsősorban a polimer-modifikált bitumeneknél - ez hőkárosodáshoz vezethet, különösen a bitumenkeverékeknél. Továbbá, a bitument nem szabad 150°C fok alatt alakalmazni, mivel az szintén problémát okozhat, elsősorban a bitumenkeverék tömörítésénél. A pontos tárolási feltételekre vonatkozó információk megtalálhatók a termék csomagolásában, illetve termékinformációk beszerezhetők mérnökeinktől. Lehet a bitument újrahasznosítani?

Az elsősorban útépítéshez használt bitument, ami az aszfaltnak átlagosan 5%-át teszi ki, lehet újrahasznosítani. Ebben az esetben az aszfaltot vagy felőrlik (hideg vagy meleg őrlés) vagy összetörik. A régi aszfaltot kezelni kell, majd a tárolás helyén újrahasznosítható. Meleg keverési eljárással akár 50%-ban hozzáadható friss bitumenkeverékhez a keverőüzemben (az üzemben újrahasznosítható).

Töltőállomás kereső

Kenőanyag kereső