Kapcsolat
Web oldalak
Web oldalak
OMV Websites
OMV www.omv.com Ausztria www.omv.at Bulgária www.omv.bg Csehország www.omv.cz Németország www.omv.de Új Zéland www.omv.nz Norvégia www.omv.no Románia www.omv.ro Szerbia www.omv.rs Szlovénia www.omv.si Szlovákia www.omv.sk Tunézia www.omv.tn Törökország www.omv.com.tr United Arab Emirates www.omv.ae
OMV Gas Websites
OMV Gas www.omv-gas.com
Bezár

Gyakori kérdések

Az aszfalt a bitumen és ásványi adalékanyagok keveréke, melyet elsősorban útépítéshez használnak. Az alkalmazási területtől függően az aszfalt 5-10% bitument tartalmaz. Az aszfalt tulajdonságainak optimalizálása érdekében finom kődarabokat, töltőanyagokat, illetve rostokat lehet hozzákeverni. A bitumen és az ásványi adalékanyagok természetes keverékét természetes aszfaltnak nevezik. Mi a különbség a bitumen és kátrány között?

A kátrányok olyan maradványanyagok, amelyek természetes termékek (pl. barnaszén, kemény szén vagy fa) hőkezelése során keletkeznek. 1000°C fok feletti hőmérsékletnél azonban karcinogén összetevők keletkeznek a bomlás során.

A bitument azonban nyersolajokból nyerik, általában vákuumos vagy nagyvákuumos lepárlással. Ezen folyamatok során a hőmérséklet alig mozdul 400°C fok fölé. A bitumen kémiai összetevői így változatlanok, tehát természetes eredetűek maradnak a termelési folyamat során. Európában sokáig csak a bitument engedélyezték útépítéshez, mivel a kátránnyal ellentétben teljesen biztonságos a környezet szempontjából.

A legáltalánosabban alkalmazott bitumenek a lepárlással készülnek. Nyersolaj vákuumos lepárlásával gyártják őket, mintegy 15 tonna nyomásnál és 370°C-on. Ha ennél alacsonyabb nyomást használnak, azt nagyvákuumos bitumennek nevezzük. A nagyon kemény bitumen fajtákat a levegőből nyert oxigénnel történő oxidáció során készítik, megnövelt hőmérséklet mellett. Az ülepített bitumen fontossága, amelyet oldószer segítségével vonnak ki, mára csökkent.

A polimer modifikált bitumenek olyan kötőanyagok, amelyekhez műanyagot adalékoltak. Ez jelentős mértékben javítja a bitumen tulajdonságait. A polimer modifikált bitumeneket kifejezetten erős forgalmú utak építéséhez fejlesztették ki, és jelentőségük egyre nő.

Nem. A bitumengyártáshoz használható nyersolajoknak nagyon sajátos tulajdonságokkal kell rendelkezniük: megfelelő mennyiségű vákuummaradvány, átlagos aszfaltén szint, alacsony makroparaffin arány, illetve az aszfaltének és maltének kiegyensúlyozott aránya a vákuummaradványban. Az OMV schwechati finomítójában kizárólag nafténes alapú nyersolajokat használunk a bitumen gyártásához. Ezek a Közel-Keletről származnak.

A bitumenek hőre lágyuló anyagkeverékek, amelyeket az ásványi adalékanyagokhoz való kötődés jellemez. Tömörségük függvényében különböző fajtákat különböztetünk meg - a tömörséget penetrációval, illetve a gyűrűs és golyós módszer szerinti lágyuláspont alapján történik. A keményebb bitumenek alacsony penetrációs értéket mutatnak és magasabb a lágyuláspontjuk - a lágyabb kötőanyagokra ennek az ellenkezője igaz.
Ezen kívül egyéb fontos jellemzőjük az öregedési tulajdonság (elsősorban RTFOT által), valamint az oldhatóságuk (pl. toluolban). A reológiai tulajdonságok, amelyek az áramlási jellemzőket írják le, szintén egyre nagyobb jelentőséggel bírnak.

Ausztriában a bitumenek 85%-át útépítéshez használják fel. Fontos különbség van a szabvány alkalmazások szerinti ÖNORM EN 12591 útépítési bitumenek, például aszfaltbeton, illetve a speciális tulajdonságokkal rendelkező aszfaltokhoz használt ÖNORM EN 14023 emulziók és elasztomer-módosított bitumen között. A többi gyártott bitument ipari célokra használják fel, ahol a kátránypapír és tömítőlemezek gyártása különösen nagy arányt tesz ki. Ipari bitumeneket használnak szigetelő festékekhez vagy fugázó anyagokhoz.

A bitumen tárolási és feldolgozási hőmérséklete nagymértékben függ a gyártási eljárástól és a penetrációs értéktől vagy a lágyulásponttól. Általánosságban, a bitument soha nem szabad felhevíteni 200°C fok fölé, mert - elsősorban a polimer-modifikált bitumeneknél - ez hőkárosodáshoz vezethet, különösen a bitumenkeverékeknél. Továbbá, a bitument nem szabad 150°C fok alatt alakalmazni, mivel az szintén problémát okozhat, elsősorban a bitumenkeverék tömörítésénél. A pontos tárolási feltételekre vonatkozó információk megtalálhatók a termék csomagolásában, illetve termékinformációk beszerezhetők mérnökeinktől. Lehet a bitument újrahasznosítani?

Az elsősorban útépítéshez használt bitument, ami az aszfaltnak átlagosan 5%-át teszi ki, lehet újrahasznosítani. Ebben az esetben az aszfaltot vagy felőrlik (hideg vagy meleg őrlés) vagy összetörik. A régi aszfaltot kezelni kell, majd a tárolás helyén újrahasznosítható. Meleg keverési eljárással akár 50%-ban hozzáadható friss bitumenkeverékhez a keverőüzemben (az üzemben újrahasznosítható).

Töltőállomás kereső

Visszajelzés töltőállomásról

Kenőanyag kereső